הספרות הוודית חלק 2: ריג וודה והידע הטוטאלי של הבריאה

בספרות הוודית קיימות ארבע וודות עיקריות: ריג, סאמה, יאג'ור ואטרווה. ארבעת הוודות הללו נקראות "סמהיטות" ("אוספים") ומכילות אוסף של מנטרות (פסוקים) שונות שמתארות את פעילות חוקי הטבע בכל תחומי הבריאה.

ריג וודה הינה הוודה הראשונה והחשובה ביותר. פרוש המילה "ריג" הוא מזמור, היבט זה של הספרות הוודית כולל מזמורים שמיועדים להלל ולשבח את הדוות או חוקי הטבע השונים. ריג וודה כוללת 1028 פרקים שמחולקים לעשרה ספרים שנקראים מנדאלות. פסוקים רבים מהריג וודה חוזרים ומופיעים בשלוש הוודות האחרות ולמעשה ניתן לומר שכל ההיבטים האחרים של הספרות הוודית מרחיבים ומבארים את הידע שכלול בריג וודה.

ריג וודה כוללת ידע טוטאלי על הבריאה ועוסקת בהיבט הרוחני של החיים, בתחום החומרי של החיים ובאנרגיה שמחברת את התחום הרוחני של החיים לתחום החומרי.
המנדאלה (ספר) הראשונה של הריג וודה מתארת טוטאליות שמאחדת את ההיבט החומרי והרוחני של הבריאה (ברהמן). שמונת המנדאלות הבאות מוקדשות להיבטים שונים של הטבע החומרי (פרקריטי) שכוללים את חמשת היסודות (אדמה, אש, אוויר, מים וחלל ואת המנאס או הרוח, בודאי או האינטלקט והאמקרה או האגו). המנדאלה העשירית מוקדשת לפורושה: העצמי הטרנסנדנטאלי הבלתי מוגבל שמצוי בתוך כל אדם.

במנדלה החמישית של הריג וודה אנו מוצאים פסוק שמתאר בצורה יפה את הזיהוי הוודי: "המזמורים הוודים משחרים לפתחו של מי שער בתוכו" (ריג וודה 5.44.14). הזיהוי הוודי אינו קשור אם כך להבנה אינטלקטואלית רגילה ולגילוי של ידע חדש. הפסוקים של הוודה הופיעו בצורה ספונטאנית בתודעה המוארת של הרישים והם נתנו להתנסותם הפנימית ביטוי במזמורים הוודים השונים.

באחד הפסוקים במנדאלה הראשונה של ריג וודה אנו קוראים "באלו שמבוססים באיזון (מצב שבו התודעה שלהם מתייחסת לגמרי לעצמה) העוצמה המארגנת האין סופית של בראמה הבורא משמשת כרכב לכל פעילות" (ריג וודה 1.164.39) בראמה מייצג בפסוק זה את העוצמה המארגנת האין סופית של בורא היקום. הרעיון שמובע בפסוק זה הוא שהתנסות בשדה בלתי מוגבל של תודעה טהורה, שמתואר בספרות היוגה כסמאדהי, מאפשר לנו לזכות בתמיכת חוקי הטבע ולהגשים כך את שאיפותינו מבלי לבזבז אנרגיה ומבלי להתיש את עצמנו.

אלף ראשים ואלף רגליים

אחד מהמזמורים הידועים במנדאלה העשירית של הריג וודה מוקדש לפורושה, הוויה קוסמית בלתי מוגבלת שמהווה את הבסיס לכל התחום החומרי של החיים. המילה פורושה נובעת מהשורש "פרי" (pri) שמשמעותו למלא. כל הבריאה נובעת מפורושה, הוא מהווה תודעה טהורה בלתי מוגבלת שקיימת מעבר לעולם החומרי ועם זאת חודרת וממלאת את כל הבריאה: "אלף ראשים היו לפורושה, אלף עיניים, אלף רגליים. הוא כיסה את האדמה מכל צד והתרחב בעשר אמות אל מה שמעבר. פורושה הוא כל העולם הנגלה, כל שהיה וכל שיהיה. שליט האלמוות שגדל עוד יותר באמצעות מזון. רב עוצמה הוא בגדולתו, ופורושה אדיר ממדים ממנה. כל הברואים הינם רבע מעצמיותו, שלושה רבעים אחרים הינם נצחיים וקיימים בעולם השמימי. בשלושה רבעים פורושה עלה מעלה, רבע ממנו נשאר בעולם זה, ובעודו ממשיך שוב ושוב ליצור את מגוון הצורות, הוא חודר לכל הבריאה החיה והדוממת." (ריג וודה 10.90.1-4). בהיבטים אחרים של הספרות הוודית פורושה מייצג את העצמי הגבוה של כל אחד מאיתנו. הוא מתאפיין כתודעה טהורה ניצחית וניתן לחוות אותו במצב של סמאדהי כשאנו עוברים מעבר לכל פעילות מנטאלית ומתנסים באי מוגבלות פנימית.

ריג וודה אינה מזכירה בצורה מפורשת תרגולים שונים של מדיטציה שמוזכרים בספרות היוגית אולם עלינו לזכור שהיא כתובה בשפה סימבולית עשירה שלעיתים כוללת משמעויות חבויות שאינן נגלות ברמה הרגילה של הטכסט. כך לדוגמא במנדלה העשירית של ריג וודה אנו מוצאים מזמור שמוקדש "לבעל השיער הארוך" שמייצג יוגי מואר שמבוסס בתודעה בלתי מוגבלת. הוא נמצא בתאום מושלם עם כל חוקי הטבע ובעצם קיומו מזין ותומך בכל הבריאה.
"בעל השיער הארוך נשא את האש, בעל השיער הארוך נשא את הרעל, בעל השיער הארוך נשא את השמים והארץ, בעל השיער הארוך מביט על העולם השמימי בעל השיער הארוך הנו האור (הטרנסנדנטאלי). קדושים חגורים ברוח עונדים מחרוזות (רודרקשות או זרעים שקדושים לשיווה) חומות. לאחר שהדוות חדרו לתוכם הם דואים לאורך מסלול הרוח. השקט שחווינו מילא אותנו בשמחה, התרוממנו מעל הרוחות, בני אלמוות יכולים לחזות רק בגופנו הפיזי. הקדוש מרחף מבעד לאזור האמצעי ומאיר את כל הצורות, הטוב שבו גורם לו להיות מוערך כידידם של כל דווה. ". (ריג וודה 10.136.1-4)

חומרים מעודנים

המנדאלה התשיעית של ריג וודה מוקדשת לסומא, איכות של חוק הטבע שמחברת בין ההיבט המוחלט הנצחי וההיבט היחסי משתנה של הבריאה. ברמה האינדיבידואלית סומא נוצרת כשמערכת העיכול מתעדנת עקב תרגול מדיטציה ויוגה ומייצרת מהמזון חומרים מעודנים יותר שמזינים ומחזקים את הגוף ואת הרוח. " האדמה והעולם השמימי ביחד אינם משתווים למחציתי, כיוון שגמעתי לעיתים תכופות מהסומא. הנני מתעלה על הרקיע בגדולתי, (מתעלה) על אדמה גדולה זאת, כיוון שגמעתי לעיתים תכופות מהסומא. אמקם את האדמה כאן או שם כרצוני, כיוון שגמעתי לעיתים תכופות מהסומא. ביכולתי להניע את השמש הקופחת לכאן או לשם, כיוון שגמעתי לעיתים תכופות מהסומא. כנפי האחת שוכנת ברקיע, את השנייה אני נושא למטה, כיוון שגמעתי לעיתים תכופות מהסומא." (ריג וודה 10.119.7-11)
ההתנסות בזרמים של אננדה או אושר עליון שמתוארת בספרות היוגית קשורה להחייאה של סומא ומאפשרת טיהור של מערכת העצבים. זרימת הסומא בגוף מעמיקה ומחזקת את ההתנסות באי מוגבלות פנימית שנחווית במדיטציה ומסייעת לפתח מצבי תודעה גבוהים ושליטה בחוקי הטבע:
"צרכתי את משקה החיים הטעים מתוך ידיעה שהוא יוצר מחשבות טובות ומרחיב את שמחתנו . כל הדוות (האלים הוודים או חוקי הטבע) ובני התמותה מחפשים אותו ביחד וקוראים לו דבש. כשפנית פנימה הפכת לבלתי מוגבל והנך מונע את כעסם של הדוות…שתינו את הסומא, הפכנו לבני אלמוות, הלכנו לאור, מצאנו את הדוות. או בן האלמוות! אויבינו אינם יכולים להרע לנו ובן תמותה אינו יכול לפצענו" (ריג וודה ׂ8.48.1-3ׂ)

הרמוניה בתודעה הקולקטיבית

ריג וודה מסתיימת בתיאור מצב שבו האחדות והרמוניה שנחווים במצב של מדיטציה עמוקה מוקרנים לסביבה כולה ויוצרים חברה אידיאלית שבה כל בני האדם חיים ופועלים באופן טבעי בהתאם לכל חוקי הטבע.
"ביטוי הידע מאוחד, כינוס משמעותי באחדות שמוקרנת ממנו. רוחם מאוחדת בעודם מלאים בשאיפות. עבורך אני משתמש בביטוי הידע המאוחד. באחדות ובאמצעות מה שנישאר לאחד אני מבצע פעולה כדי להקרין את מלאות החיים.
תכליתכם תהיה מאוחדת, רגשותיכם הרמוניים, מחשבותיכם משותפות, באותו אופן בו כל היבטי היקום קיימים יחד במלאות." (ריג וודה 10.192.3-4)ׂׂ