מתוך "דרך האושר"/ מאת: חגי קרסיק
מאז ומעולם קשרו בני האדם את גרמי השמיים עם גורלם שלהם ועסקו באסטרולוגיה כמדע. מוטי שפי, יועץ ומרצה לאסטרולוגיה הודית, עומד על ההבדלים בין האסטרולוגיה ההודית למערבית, ומסביר על היאגיות – טקסים לשינוי העתיד. לכל אדם יש כוכב בשמיים
הכוכבים משפיעים באורח ניכר על חיינו, ולא מדובר רק על העובדה שאנו חיים על כוכב לכת, מוארים על ידי כוכב או עדים לגאות ושפל באוקיינוס. אגדות רבות כל כך נתפרו סביב הירח והשמש והסבירו באופן רומנטי ומואנש את הזריחה והשקיעה, את עונות השנה ואת מחזור הלבנה באופן המערב רצונות, מאבקי כוחות ואפילו תחבולות. בחלק מהמיתוסים הקדומים, הכוכבים היו אלים, בחלק אחר בני אלים. ניראה שגרמי שמיים, שאינם עוצרים במקומם, ריתקו את האדם כבר בימים הקדומים.
הליכה לאחור על ציר הזמן מגלה כי במערות האדם הקדמון יש ציורים המצביעים כי האנושות יכלה כבר אז להבחין בחמישה כוכבי לכת – נגה, מאדים, שבתאי, צדק וכוכב חמה (מרקורי). לא ברור, אומנם, אם היה לכך קשר כלשהו לאסטרולוגיה, כפי שאנו מכירים אותה כיום, אך הדרך בין צפייה בכוכבים לקשירת קשר אמיץ בינם לבין גורל האדם התקצרה. בתקופתה של בבל העתיקה ניתן להעלות ממצאים ברורים המראים כי האסטרולוגיה הייתה קיימת כמדע, אולי הקדום שבכל המדעים.
רישים, אינטואיציה וניסיון
התחזית האסטרולוגית מבוססת על מפה הממקמת את גרמי השמיים בעת הלידה בהתאם למקום ולשעת לידתו של האדם. המפה נבנית באמצעות חישובים מתמטיים מדויקים. לעומת זאת פרוש ההורוסקופ, הוא תחום עדין שמעורבים בו הניסיון והאינטואיציה של האסטרולוג. קיים ויכוח שככל הנראה אינו ניתן לסיום אודות זמן היווצרותה של האסטרולוגיה ההודית -גיו'טיש. חלק מהחוקרים בנושא מאמינים כי היא נוצרה כמה אלפי שנים לפני הספירה. דעה אחרת שוללת זאת וגורסת כי האסטרולוגיה ההודית, יחד עם האסטרונומיה הובעה להודו לאחר פלישתו של אלכסנדר מוקדון בסביבות המאה הרביעית לפני הספירה.
מהרישי פאראשרה הידוע כ"הרואה הגדול" נחשב לאבי האסטרולוגיה ההודית. יצירתו הגדולה נקראת "בריהט פראשארה הורה שאסטרה" . חוקרים רבים טוענים כי חלקים גדולים מהספר הזה אבדו עם הזמן אולם עד היום הוא משמש כטכסט בסיסי ביותר להבנת עקרונות שונים של האסטרולוגיה ההודית. פאראשרה טוען בספרו כי הידע על אסטרולוגיה הגיע אליו מבראמה בורא היקום וכי למעשה אין להתייחס אליו כאל ידע אינטלקטואלי פשוט כי אם כאל ידע נצחי (ניטיה) שאינו קשור לאינטליגנציה אנושית רגילה.
חוק הקארמה
מוטי שפי, יועץ ומרצה לאסטרולוגיה הודית, נחשף לשיטה זאת לפני כ-20 שנה לאחר שהגיע להודו במסגרת עיסוקו כמורה למדיטציה. "בזמן שהותי בהודו" מספר שפי שמתי לב שהאסטרולוגיה בהודו קשורה קשר הדוק לחיים היומיומיים שלהם. אירועים דתיים ומשפחתיים מתקיימים שם תמיד על בסיס חישובים אסטרולוגיים. זוג לא יתחתן או לא יכנס לבית חדש ואיש עסקים לא יתחיל פרויקט חשוב מבלי להתייעץ תחילה עם אסטרולוג בנוגע לזמן האסטרולוגי המתאים להתחלת הפעולה.
האסטרולוגיה ההודית מאד הקסימה אותי והתחלתי ללמוד את השיטה ממורים מקומיים. מאז אותו ביקור שהיתי כשלוש שנים בצפון ובדרום הודו ובמהלכן המשכתי ללמוד ולהעמיק בנושא. וגם בשנים שלאחר מכן המשכתי ללמוד את השיטה באופן עצמאי מהספרות הוודית הקלאסית.
האסטרולוגיה ההודית מעוגנת בחוק הקארמה החובק תחומים רבים במחשבה הוודית, מדגיש שפי. כל פעולה המתבצעת בעולם, יוצרת השפעה על הסביבה וחוזרת בסופו של דבר למבצע הפעולה. אדם זורע היום זרעים מסוימים ובהתאם לכך יקצור בעתיד את פרי עמלו. פעילות שמיטיבה עם הסביבה יוצרת קארמה או השפעה חיובית ופעילות שלילית גורמת לבעיות וסבל. הרישים (הרואים) הוודיים רצו להבין כיצד ההשפעה הקארמתית חוזרת לאדם. הם שקעו למצב עמוק של מדיטציה והגיעו לתובנה פנימית שכוכבי הלכת הינם "הסוכנים הקוסמיים של היקום" שבאמצעותם ההשפעה הקארמתית חוזרת לאדם.
לכל כוכב יש תחום קארמתי מסוים שהוא אחראי עליו. הירח קשור לרגשות, השמש לעוצמה וסמכותיות, צדק לידע, וונוס ליופי ואהבה, כוכב חמה לאינטלקט ותקשורת ושבתאי לסבל וצער. אם למשל אדם היה בחיים מסוימים מורה שהקדיש את זמנו בצורה חיובית לחינוך הוא יצר קארמה חיובית בתחום של ידע שקשור לכוכב צדק (גורו). כאשר אותו אדם ייוולד שוב הכוכב צדק ימוקם בסימן ובבית טוב במפת הלידה שלו ויוכל כך להחזיר לו את הקארמה החיובית שהוא יצר בעבר. אם לעומת זאת אדם חינך אנשים לאלימות ולשנאה סביר להניח כי בחייו הבאים צדק ימוקם בצורה גרועה במפת הלידה שלו", מסביר שפי.
תודעה שיודעת רק אמת
ניתן לראות שיש סדר ואינטליגנציה בבריאה, הרישים הוודים קראו לאינטליגנציה הקוסמית הזאת בשם "וודה" וטענו שהיא זהה למעשה לידע טהור של כל חוקי הטבע או במילים אחרות לתוכנית מתאר קוסמית העומדת בבסיס כל הפעילות ביקום. הרישים סברו שהוודה נמצאת גם בתוך כל אחד מאיתנו ושבאמצעות תרגול יוגה ניתן להחיות את הוודה בתוכנו וליהנות מחיים בהארה.
הוודה נחשבת בהודו לניטיה (נצחית) ואפרושייה (אינה קשורה לאינטליגנציה אנושית) והאסטרולוגיה כחלק מהספרות הוודית קיבלה בהודו מעמד דומה.
בהקשר זה אומר שפי "הרמה הגבוהה ביותר של האסטרולוגיה ההודית מתוארת באחת הסוטרות של פטאנג'אלי "כגיוטימאטי פראגייה" – תודעה שמתוך האור הפנימי שלה יכולה לדעת כל דבר. כלומר הרעיון הוא שבאמצעות תרגול יוגה אדם לומד לחוות בתוכו שדה של אין סוף אנרגיה ואינטליגנציה שעומד בבסיס כל הבריאה ושמתוכו ניתן לדעת כל דבר. הרישים הוודיים סברו שכל הידע על הבריאה מצוי בתוך כל אחד מאיתנו וכשהתודעה טהורה ונקייה אפשר לדעת את העתיד בצורה ישירה מתוך עצמנו. ואולם הרישים שהיו מאד מעשיים ידעו שלוקח זמן רב להתבסס במצב זה ולכן סיפקו כלים מעשיים לחיזוי העתיד דרך החישובים המתמטיים של האסטרולוגית ההודית.
כמו הליכה לרופא
קיימים מספר קווי דמיון בין השיטה האסטרולוגית המערבית לשיטה ההודית, מסביר שפי, בשתי השיטות מפת הלידה מחושבת בהתאם למקום (קו אורך ורוחב), תאריך וזמן הלידה והיא מחולקת לתריסר בתים וסימנים (מזלות). השוני העיקרי בחישוב המפה קשור לעובדה שהשיטה המערבית מתבססת על גלגל המזלות הטרופי, שאינו משויך למצבם הנוכחי של הכוכבים ברקיע ואילו האסטרולוגיה ההודית מתבססת על "זודיאק סיידירי" שבו יש זהות בין מצב הכוכבים ברקיע לסימנם האסטרולוגי. תומכי השיטה מצביעים על כך שהחלוקה ההודית מותאמת יותר לחוקי הטבע, בכך שהיא מודעת לצורתו האליפטית של גלגל המזלות ולא לעגולה, לפי הראיה המערבית. אי לכך, מפה אסטרולוגית הנבנית בהתאם לשעת הלידה של האדם תהיה שונה ומדויקת יותר בשיטה ההודית מזו המערבית.
הכוכבים בזודיאק הטרופי נמצאים בערך 23 מעלות אחרי מיקומם בזודיאק הסיידירי. שוני זה גורם, במקרים רבים, למיקום שונה של הכוכבים במפה האסטרולוגית ההודית ביחס למיקומם במפה המערבית.
הבדל משמעותי נוסף בין השיטות הוא בכך שהשיטה ההודית אינה מתייחסת לכוכבים שהתגלו בעת האחרונה: פלוטו, אורנוס ונפטון ולעומת זאת היא מקנה חשיבות רבה ל27 קבוצות כוכבים שמקושרות כל אחת לכוכב הבוהק ביותר בגזרן. קבוצות אלו נקראות "נקשטרות" וכל אחת מהן מתאפיינת בתכונות מיוחדות שמשפיעות מאד על היבטים שונים במפת הלידה ושחשובות ביותר בטכניקות אסטרולוגיות לבדיקת התאמה זוגית ומציאת זמן אסטרולוגי מתאים לביצוע פעולות חשובות- מאורטה, כך מכונה תחום זה באסטרולוגיה ההודית.
שפי מסביר כי השיטות המערביות וההודיות שונות גם מבחינה מעשית. "בהודו כשאדם הולך לאסטרולוג, הפגישה נושאת אופי הדומה לזה של הליכה לרופא. האסטרולוג בודק השפעות קארמתיות על חיי הלקוח וממליץ לו בהתאם לכך לנקוט באמצעים מעשיים שונים המיועדים לסלק השפעות קארמתיות שליליות ולחזק השפעות חיוביות בכל תחומי החיים.
הדגש באסטרולוגיה ההודית הוא על מניעת סבל ובעיות שעדיין לא הופיעו. רעיון זה של מניעה מבוסס גם על אחת הסוטרות של מייסד שיטת היוגה פטאנג'אלי, שאומר "היים דוקאם אנאגאטם" יש למנוע את הסבל שעדיין לא הופיע. קריאת מפה לפי השיטה ההודית נעשית על ידי חישובים מתמטים שמסייעים לאסטרולוג לדעת באילו תקופות עלולות להיווצר השפעות שליליות בחיי האדם ובהתאם לכך הוא יכול להמליץ על דרכים שונות למניעתן.
לחפש מים כשאנו צמאים
רעיון זה של מניעה מהווה גם קו מנחה באיור-וודה שיטת הבריאות ההודית העתיקה. שיטה זאת טוענת שניסיון לרפא מחלה לאחר שהיא כבר פורצת דומה לניסיונו של אדם לחפור באר ולחפש מים במדבר לאחר שהוא כבר תשוש וצמא. ניתן מכך להבין שקיים קשר ישיר בין איור-וודה לבין האסטרולוגיה ההודית. ניתן באמצעות ניתוח מפת הלידה לקבוע את מצבו הפיזיולוגי של האדם ואת המועדים בהם תחול השפעה שלילית של כוכבים על בריאותו. "כל אחד מכוכבי הלכת משויך לאחת משלושת הדושות, מסביר שפי, "שהן עקרונות בסיסיים האחראים לכל הפעילות הפיזיולוגית, שבתאי וכוכב חמה קשורים לדושת הווטה (הקשורה ליסוד האויר). השפעה שלילית של כוכבי לכת אילו יכולה לגרום להפרעות במערכת העיקול ובמערכת העצבים. שמש ומאדים קשורים לדושת הפיטה (יסוד האש). השפעה שלילית מצדם עלולה ליצור מחלות זיהומיות. הירח, נגה וצדק קשורים לדושת הקאפה (יסוד האדמה והמים) השפעתם השלילית על מצבו הבריאותי של האדם עשויה גרור בן היתר בצקות ובעיות נשימה.
"מבחינתו של האדם המבקש יעוץ אסטרולוגי ההבדל העיקרי בן השיטה המערבית לשיטה ההודית הוא בהיבט המעשי של קריאת ההורוסקופ. השיטה המערבית התמקדה בעיקר בניתוח פסיכולוגי של האישיות ואילו ההודית שמה לה למטרה לעסוק בחיזויים לעתיד. כדי לעשות זאת היא משתמשת בשיטה המחלקת את חיי האדם לתקופות כוכבים. השיטה האסטרולוגית הוודית נותנת לנו רשימה כזאת (שנקראת וימשוטארי דאשה) הכוללת חלוקה עיקרית –מהדאשה – וארבע תת חלוקות נוספות של תקופות כוכבים המתחילות מלידת האדם ומסתיימות בגיל 120.
הכל צפוי והרשות נתונה
המחשבה הוודית טוענת שהאדם אינו נולד כלוח חלק. כולנו נולדים עם רשמים חבויים מחיים קודמים שנקראים "סאמסקארות" מבהיר שפי. רשמים אלו דומים לזרעים החבויים עמוק בתודעה והם שבים ועולים על פני השטח כשתנאים דומים לאילו שיצרו אותם בעבר חוזרים ומופיעים בחיינו בהווה.
כשאנו נולדים אנחנו נושאים עמנו קארמה מחיים קודמים. הבנת הקארמה הזאת עשויה לעזור לנו להכיר באופן מעמיק את הכוחות שמניעים ומשפיעים על חיינו בהווה ואת הדרך להביא הרמוניה לתחומי חיים בעיתים בהם אנו חווים עיכובים וקשיים.
האסטרולוגיה ההודית אינה מציגה שיטה דטרמיניסטית נוקשה. הרישים הוודים סברו אמנם "שהכול צפוי" אולם יחד עם זאת הם טענו "שהרשות נתונה". אנו יכולים להשפיע על חיינו ולשנותם בצורה מהותית ויעוץ אסטרולוגי יכול לעזור לנו בכך בדרכים שונות.
בחינת מפת הלידה יכולה לספק לנו אינפורמציה חשובה על הדארמה שלנו – היעוד הקוסמי שלנו בחיים). לכולנו יש תחום מסוים שעלינו להתמקד בו חיים והתמקדות זאת תוכל להגביר את הסיפוק האישי שלנו ואת היכולת שלנו להגשים את עצמנו.
הנקודה המעניינת היא, מסביר שפי, שיש קשר בן הקארמה שאנו מביאים מהעבר לבן הדארמה שלנו בחיים הנוכחיים. הקשר ביניהם מבוסס על כך שהבאת הקארמה מהעבר למצב הרמוני בהווה, כלומר שיפור נטיות פנימיות שונות ודפוסי התנהגות בעיתיים שאנו סוחבים איתנו כבר מחיים קודמים תאפשר לנו להצליח יותר להגשים את היעוד שלנו בחיים.
אולם הבנה אינטלקטואלית, גם כשהיא מלווה בתובנה עמוקה ביותר, אינה מספיקה כדי ליצור טרנספורמציה שלמה של האישיות. ולכן האסטרולוגיה ההודית ממליצה על אמצעים נוספים הלקוחים מהתרבות הוודית העתיקה שאמורים לנטרל השפעות קארמתיות שליליות ברמה עמוקה יותר.
יאגיות לשינוי העתיד
אחד האמצעים לנטרול השפעות שליליות של כוכבים הוא השימוש באבני חן. הרישים טענו שהאנרגיה של כל אחד מכוכבי הלכת מגולמת באבן חן מסוימת. בייעוץ אסטרולוגי הנערך בהתאם לשיטה ההודית האסטרולוג ממליץ ללקוח בהתאם למפת הלידה שלו על אבן אחת או שתיים שמתאימות לו. בנוסף להמלצה כללית זאת הוא מזכיר גם את המקום המדויק בגוף עליו יש לענוד את האבן, את הדרך שבה יש לשבץ אותה ואת הזמן המדויק בו מומלץ לענוד את האבן בפעם הראשונה.
האסטרולוג ממליץ, בנוסף לכך, להאזין למזמורים וודים עתיקים שאותם הוא בוחר לאדם בהתאם למפת הלידה שלו, הוא מספק המלצות מעשיות לשינוי הרגלי חיים ולתזונה בהתאם לאיור-וודה (מדע הרפואה ההודי) ועשוי גם להזכיר עקרונות שונים מסטאפאטייה וודה – מדע הארכיטקטורה ההודית שיכולים לשפר את תנאים המגורים שלו.
הכלי העיקרי והיעיל ביותר שיש לאסטרולוגיה ההודית כדי לנטרל השפעות שליליות הן היאגיות, הכתבים הוודים מספקים הנחיות מפורטות ביחס לביצוע היאגיות ומהללים את השפעתן העצומה על כל תחומי החיים. היאגיות מבוצעות בהודו על ידי כוהנים ברהמינים המשלבים שירת פסוקים וודים עם פעולות שונות שמנטרלות קארמה שלילית ומחזקות השפעות חיוביות בכל תחומי החיים.
לשפי יש דוגמאות רבות על ההשפעה הדרמטית של היאגיות. "במהלך אחת מהתקופות ששהיתי בדרום הודו הכרתי משפחה שגרה בקרבת מקום מגורי במדוריי. לימדתי את כל המשפחה מדיטציה ועם הזמן הפכתי להיות אצלם בן בית. לבתם הבכורה קראו פראסאנה, היא הייתה בת 25 ועדיין רווקה, דבר שהוא כשלעצמו די מלחיץ בחברה המסורתית ההודית. בהודו מתייחסים לנישואים בצורה רצינית וקובעים את ההתאמה הזוגית בהתאם למפת הלידה האסטרולוגית. רוב ההודים סוברים שנישואים המבוססים רק על אהבה אינם בהכרח מרשם לזוגיות מוצלחת. האהבה הינה רגש הקשור מבחינה אסטרולוגית לירח וכפי שהירח מתמלא בחציו הראשון של החודש ומתרוקן בחציו השני כך האהבה עשויה להתבטא בחיי הנישואים. אי לכך האמונה היא שאין להשית את החיבור בין בני הזוג על אהבה גרידא, אלא גם על התאמה קארמטית. במקרה של פראסנה הוריה קיבלו כמאה מפות ממועדים אפשריים לנישואים והאסטרולוג פסל את כולם. לבסוף המשפחה החליטה בעצתו לבצע יאגיה גדולה שנקראה "שיווה-פאוורטי הומה" ושהייתה אמורה לקדם את הזוגיות הרצויה. שבועיים לאחר סיום היאגיה פגשתי את הוריה של פראסנה כשחיוך גדול נסוך על פניהם והם בישרו לי שעשרה ימים לאחר סיום היאגיה הם קיבלו בדואר מפה אסטרולוגית של בחור טאמילי שגר בקליפורניה ושהאסטרולוג אישר את התאמתו האסטרולוגית לביתם – פראסנה. מספר שבועות מאוחר יותר כשנסעתי לאזור אחר בהודו קיבלתי בדואר הזמנה למסיבת החתונה .
היאגיות פשוט מחזקות חוקי טבע ספציפיים שמנטרלים קארמה שלילית ומחזקות תחומי חיים שונים שזקוקים לשיפור. מקרה אחר בו נוכחתי בהשפעה המדהימה של היאגיות נגע לחבר קרוב שהתנהל נגדו משפט במשך 12 שנים. קישרתי אותו למקום בהודו וביצעו שם עבורו יאגיות מאסיביות שנמשכו כ-40 יום. בימים האחרונים של היאגיה נעדרתי מביתי בת"א וכשחזרתי שמעתי הודעה במשיבון שבה הוא מבשר לי בהתרגשות שעורך דינו מסר לו כי התביעה התבטלה.